De hoofdtaak in het onderwijs wordt door de groepsleerkrachten uitgevoerd. Zij geven het dagelijkse onderwijs aan de kinderen. Bij vacatures hanteert Scholengroep IJsselrijk een zorgvuldig benoemingsbeleid. Zowel de identiteit als de lesgevende kwaliteiten van de sollicitanten worden beoordeeld.
Om de vakbekwaamheid van de leerkrachten te vergroten, zijn er jaarlijks nascholingscursussen. Ook bezoeken leraren de studiedag van Scholengroep IJsselrijk. De persoonlijke ontwikkeling van de leerkrachten wordt via collegiaal overleg en collegiale consultatie, persoonlijke ontwikkelingsplannen, klassenbezoeken en (functionerings-) gesprekken met de directie gestimuleerd. Aan de hand van het competentieprofiel bekijkt de leerkracht –in overleg met de directie- op welke onderdelen verdere ontwikkeling mogelijk en wenselijk is. Daarnaast wordt gebruik gemaakt van de Vaardigheidsmeter Instructiegedrag.
De persoonlijke ontwikkelplannen en gespreksverslagen zijn onderdeel van de bekwaamheidsdossiers van leerkrachten.
Aan het begin van het schooljaar worden de verantwoordelijkheden tussen de duo-leerkrachten verdeeld en vastgelegd.
We streven naar maximaal twee vaste leerkrachten per groep, afgezien van incidentele vervanging. Ook door ziekte, studieverlof of nascholing kan het voorkomen dat de leerkracht vervangen moet worden. Dan proberen we er eveneens voor te zorgen dat de vervanger geen onbekende is voor de groep.