Programma Alternatieve Denkstrategieën (PAD)

Op CNS De Driester geven we veiligheid veel aandacht. Dit doen we onder andere door in te zetten op een goede preventieve aanpak voor de sociaal-emotionele ontwikkeling van onze leerlingen. 


PAD staat voor ‘Programma Alternatieve Denkstrategieën’. Om kinderen en ouders uit te leggen wat dat betekent, vertalen scholen het ook vaak met ‘Proberen Anders te Denken’. Het PAD-leerplan is ontwikkeld om de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen tussen de vier en twaalf jaar te stimuleren. Leraren kunnen met het PAD-leerplan op professionele wijze werken aan de sociale en emotionele competenties van hun leerlingen. PAD is vooral een preventief programma.

Doel

Het PAD-leerplan heeft voor ons twee hoofddoelen:

  • Het bevorderen van de zelfkennis en de sociale vaardigheid van de leerlingen: leerlingen krijgen inzicht in de manier waarop hun emoties invloed hebben op hun eigen functioneren. Daardoor worden ze vaardiger in het omgaan met anderen.
  • Het bevorderen van onderwijskundige en opvoedkundige processen in de groep.

We werken in alle groepen met het PAD leerplan. Dit zijn ruim 140 lessen. De lessen gaan altijd over zelfbeeld, zelfcontrole, emoties of het oplossen van problemen. 

 

deze website is gerealiseerd door Heutink ICT